Wat is Guerrilla Marketing? Waar komt het vandaan, en waarvoor wordt het gebruikt? In dit artikel leg ik het je uit.
10 miljoen reclames per mensenleven
Iedereen wordt dagelijks continue belaagd met reclame-uitingen, via onder andere televisie, radio, brievenbus en online. De gemiddelde Nederlander ziet zelfs 377 reclameboodschappen per dag. Dat zijn 10 miljoen reclames in je leven! Een klein gedeelte daarvan wordt daadwerkelijk opgepikt en de rest kan in principe worden gezien als verspilling. Deze vormen van massacommunicatie kosten veel geld en zijn voor de meeste bedrijven of ondernemers daarom ook niet bereikbaar. Maar het kan ook anders.
Wat is Guerrilla Marketing?
Guerrilla marketing is een alternatieve manier van marketing waarbij het vooral gaat om creativiteit en de kracht om te verrassen, met als resultaat een blijvende indruk bij mensen achter te laten. Hierbij wordt gezocht naar nieuwe communicatiekanalen om de aandacht van de klant te blijven trekken. Het doel van guerrilla marketing is om met een beperkt budget zo veel mogelijk publiciteit te genereren en zo onder de aandacht te komen bij zoveel mogelijk potentiële klanten, en daar een blijvende indruk achter te laten. Creativiteit is van groot belang om een doeltreffende guerrilla marketingactie op te zetten en uit te voeren.
Guerrilla Oorlogsvoering
De term guerrilla marketing is geïnspireerd door de guerrilla oorlogsvoering, waarbij een kleine groep krijgers het met slimme en soms gemene tactieken opneemt tegen een veel groter en ogenschijnlijk sterker leger. Denk aan de tactieken die de Vietcong gebruikten tegen het Amerikaanse leger tijdens de Vietnam Oorlog. Veel van deze tactieken bevatten hinderlagen, sabotage en elementen van verrassing. Net als guerrilla oorlogsvoering maakt guerrilla marketing gebruik van dezelfde soort tactiek, maar dan in de marketing en advertentie-industrie.
Social media
Om zo veel mogelijk publiciteit te creëren wordt gebruik gemaakt van de kracht van Social Media. In veel gevallen wordt er van de guerrilla actie een filmpje gemaakt welke met een beetje geluk opgepikt wordt door blogs, nieuwsites en sociale media. Door het zogenaamde virale effect wat hierdoor ontstaat worden soms miljoenen mensen bereikt. Een goed voorbeeld hiervan is de ALS Ice Bucket Challenge. Deze slimme actie werd binnen zeer korte tijd een enorm wereldwijd fenomeen waar menig goed doel jaloers op zal zijn geweest.
Voor wie is guerrilla marketing geschikt?
Vooral voor de wat kleinere bedrijven en goede doelen zonder groot reclamebudget kan guerrilla marketing een uitkomst zijn. Zij beschikken immers niet over de middelen die grote bedrijven hebben om dure campagnes uit te rollen via tv, radio en in print. Door met een creatieve, goed getimede guerrillamarketing actie te komen kan met een beperkt budget toch een groot publiek worden bereikt.
Maar ook de grote bedrijven en multinationals maken graag gebruik van guerrilla marketing, bijvoorbeeld om bestaande massacommunicatie-uitingen te ondersteunen en verder onder de aandacht te brengen. Bekijk bijvoorbeeld deze 5 creatieve acties van McDonald’s.
Guerrilla marketing wordt niet alleen maar door bedrijven ingezet. Ook mensen op zoek naar een baan hebben guerrilla marketing ontdekt om zichzelf op creatieve manieren te onderscheiden en op te vallen bij toekomstige werkgevers. Onderstaand filmpje laat zien hoe twee designers op zeer ludieke en gewaagde wijze gesprekken wisten te regelen en een baan hebben gevonden.
Maar ook iets heel simpels als een visitekaartje kan met een dosis creativiteit een sterke indruk achter laten. Bekijk 25 creatieve visitekaartjes zoals je nog nooit hebt gezien!
Conclusie
Guerrilla marketing is een vorm van marketing waarbij met weinig middelen een groot resultaat wordt nagestreefd. Door slim, maar vooral anders, te denken en je te onderscheiden van de rest. Met een goed opgezette guerrilla marketing actie in combinatie met de kracht van social media kan een heel groot publiek worden bereikt, zelfs met beperkte financiële middelen. Het enige wat nodig is is een hoop creativiteit, onconventioneel denken, lef en een beetje geluk.
Deze website is opgezet als inspiratiebron voor marketeers, reclamemensen, ondernemers en voor iedereen die geboeid is door goede marketing en reclame.
Contact
Heb je een vraag, idee, opmerking of aanmerking ergens over? Of heb je een leuke guerrilla-actie gezien ergens? Laat het me weten! Stuur me een berichtje via de contact pagina en ik zal zo snel mogelijk reageren.
Bekijk de volgende link voor een artikel met 30 indrukwekkende guerrilla marketing voorbeelden.